SETIAP kali melintas di halaman rumah Lamat Tebong memang
terasa seram di hati Mijun, disebabkan ramai orang-orang kampung pernah
ternampak dia duduk dipelantar dapur. Sudah lebih tiga tahun Lamat Tebong
meninggal dunia pun, orang-orang kampung terserempak dia beberapa kali menjelma
di kawasan rumah itu.
Semenjak Lamat Tebong meninggal dunia memang tidak siapa
lagi menunggu rumah tersebut. Memang Lamat Tebong meninggal dunia tatkala duda
dengan tidak meninggalkan seorang pun anak. Rumah yang didiaminya juga rumah
pesaka peninggalan datuknya.
Sayang benar datuknya pada Lamat Tebong sampai apa sahaja
kemahuannya diturutinya. Sampai sudah berkahwin dengan Birah, dia masih juga
harapkan datuknya menanggung keluarga. Lamat Tebong akan habiskan masa memikat
tekukur di pinggir hutan.
Sekali sekala datuknya merungut, Lamat Tebong akan bantu
juga datuknya bertukang kayu. Tetapi dia tidak boleh membantu. Kadangkala
jarinya terketuk tukul besi sampai bengkak biru lebam; kadangkala kakinya
ditusuk selumbar papan masa bertukang, kadangkala lengannya calar diguris paku.
Sebab itu Aki Mihin tidak harap sangat bantuan Lamat Tebong kalau bertukang
kayu membuat rumah orang.
Apabila Aki Mihin meninggal dunia, terpaksalah Lamat
Tebong bekerja kuat menyara keluarga. Tetapi dia tidak boleh tinggalkan
kegemarannya memikat tekukur. Asal sahaja matahari tegak di kepala dia akan
menjinjing sangkar denaknya ke hujung kampung. Dia terhendap-hendap di tepi
belukar senduduk harapkan tekukur turun melayah mencari denak.
Tidak lama selepas Aki Mihin meninggal dunia, Birah pula
mati akibat demam kura yang berpanjangan. Tergigil-gigil Birah menahan sejuk
ditimpa penyakit demam kura, tidak pernah Lamat Tebong ambil peduli sangat. Dia
akan tinggalkan Birah mengerang-erang kesakitan, lantas mencapai sangkar denak
terus ke hujung kampung. Biarlah isterinya menderita demam kura, Lamat Tebong
hanya harapkan Birah sembuh sendiri sahaja.
"Aku ni sakit bang Lamat," keluh Birah
memerhatikan Lamat Tebong menuruni tangga rumah men-jinjing sangkar denak.
"Ah, mintalah Mak Demah tengokkan," sahutnya
mendengus apabila dilarang memikat tekukur. "Aku pun pergi sekejap aje,
hujung kampung tu hah..." ujar Lamat Tebong memuncungkan hibir ke puncak
bukit bukau yang membiru.
"Tak payah memikat tekukur apa salahnya!"
ma-rah juga Birah dengan sikap suaminya itu.
Lamat Tebong tidak menyahut. Dia sekadar mem-beritahu Mak
Demah supaya menjengah isterinya sewaktu turun memikat tekukur. Tatkala Mak
Demah men-jengah memang tidak ada apa-apa pun yang dapat disediakan di rumah
Lamat Tebong.
Sewaktu Birah menutup mata rapat-rapat siapa pun tidak
dapat memberitahu dia tengah memikat tekukur di pinggir hutan. Hampir senja
tatkala dia balik ke rumah, baru Lamat Tebong serba salah melihat ramai jiran
berkumpul di rumahnya.
Setelah Birah meninggal dunia, memang Lamat Tebong
menduda tidak berkahwin lagi. Orang-orang kampung percaya memang tidak siapa
pun perempuan rela menjadi isteri Lamat Tebong, kalau menerima nasib yang sama
dengan Birah.
"His, seram saya melintas di halaman rumahnya tu,
ustaz," Mijun memberitahu saya semasa saya bertukar ke kampung berkenaan.
"Tak tergamak saya nak sewakan rumah peninggalan bapa saudara saya tu pada
ustaz," katanya enggan membenarkan saya menyewa rumah tersebut.
Sebelum itu Cikgu Bidin sudah memberitahu saya mengenai
rumah peninggalan Lamat Tebong yang dikatakan seringkali jelmaannya ditemui
orang di pelantar dapur.
Memang Cikgu Bidin juga tidak galakkan saya menyewa rumah
berkenaan. Malah isterinya Kak Misah juga menyuruh saya menyewa di pekan kecil
jarak dua batu sahaja dari situ. Apalah salahnya mengayuh basikal jarak dua
batu untuk bertugas di kampung ber-kenaan, asalkan tempat tinggal selesa.
"Apa nak diseramkan, Mijun?" sengaja .aya
mengusik anak muda itu disebabkan dia teragak-agak mahu melangkah sebaik sahaja
sampai di tengah halaman rumah.
Setelah melihat keadaan rumah berkenaan yang atapnya
sudah banyak yang tiris, dengan lantai dan dindingnya juga reput, tidaklah jadi
saya mahu menyewa rumah peninggalan Lamat Tebong. Tetapi jauh di lubuk hati
saya teringin juga mahu mengetahui daripada Mijun mengenai diri arwah Lamat
Tebong itu.
Kalau dikatakan dia memelihara hantu raya menyebabkan kerapkali
kelihatan menjelma selepas kematiannya, emak Mijun tentu lebih mengetahui
mengenai adiknya itu. Tetapi Kak Tiah tahu sangat adiknya Lamat Tebong tidak
pernah menuntut amalan memelihara hantu raya.
Datuknya Aki Mihin juga tidak mengamalkan apa-apa,
kecuali menjadi tukang kayu sahaja. Masakan datuknya mewariskan hantu raya
kepada Lamat Tebong kalau dia sendiri tidak tahu menahu mengenai amalan
tersebut. Apalah gunanya Aki Mihin memelihara hantu raya kerana dia tidak
mempunyai harta untuk dikawal oleh suruhan demikian?
"Arwah Lamat Tebong dulu nikah dengan bunian,"
beritahu Utih Berahim tatkala saya bersama Mijun mengunjungi dia di rumahnya.
Utih Berahim sama-sama memikat tekukur dengan Lamat Tebong sampai jauh ke
pinggir hutan mengendap di tengah belukar.
Beberapa kali Utih Berahim mengintai kawannya dari balik
belukar apakala mendengar Lamat Tebong berbual. Dia sekadar melihat Lamat
Tebong bercakap seorang diri mengadap ke perdu pokok enau tersergam di tengah
belukar. Mahu sa-haja dia menyergah dari belakang, tetapi bimbang pula kawannya
itu akan tersinggung.
Kadangkala hampir setengah jam dia melihat Lamat Tebong
berbual di situ seorang diri. Hingga santak senja barulah dia meninggalkan
belukar mencapai sangkar denak terus balik ke rumah tidak menoleh ke belakang
lagi.
"Apa yang kau bualkan di belukar, Lamat?"
sengaja Utih Berahim mendesaknya semasa berjalan kaki balik ke rumah.
"Kau gila, aku berbual dengan siapa pula?"
tersengih-sengih Lamat Tebong kehairanan dengan soalan kawannya itu.
"Aku nampak kau berbual di perdu pokok enau,"
kata Utih Berahim tetap mengesyaki sesuatu kejadian buruk berlaku ke atas diri
kawannya itu.
"Masa bila pula aku di perdu pokok enau ni?"
sahut Lamat Tebong tidak percaya dengan dakwaan Utih Berahim. "Kau tak
nampakkah aku mengendap dekat pokok cenerai," jelasnya seolah-olah cuba.
berdalih.
Tetapi Utih Berahim memang melihat kawannya itu tercegat
di perdu pokok enau berbual berbisik-bisik laksana berhadapan dengan perempuan.
Puas dia memerhati sekeliling, tidak ada siapa pun dilayan berbual dengan Lamat
Tebong di situ.
Beberapa kali juga Utih Berahim cuba mengamati perbualan
Lamat Tebong, tetapi dia tidak dapat mendengar dengan jelas biji butirnya.
Bagaimanapun dia dapat mengagak memang Lamat Tebong bagaikan sedang bercakap
dengan isterinya Birah. Kadangkala sewaktu melintas di ha-laman rumahnya
tatkala malam pun, Utih Berahim mendengar Lamat Tebong berbisik-bisik dengan
perempuan.
Bukan Utih Berahim sahaja menyedari kejadian aneh berlaku
terhadap diri Lamat Tebong, malah Kak Tiah juga beberapa kali terserempak dapur
rumah adiknya berasap seperti ada orang memasak nasi. Hairan juga dia dengan
keadaan dapur rumah adiknya disebabkan Lamat Tebong tidak ada di rumah.
Apabila diintai oleh Kak Tiah dia melihat periuk nasi terjerang
di tungku. Setelah Lamat Tebong balik ke rumah tidak bertangguh Kak Tiah
memberitahu mengenai periuk nasi terjerang sewaktu dia keluar memikat tekukur.
Sewaktu Kak Tiah naik ke rumah bersama Lamat Tebong, tidak ada pula kesan orang
memasak. Periuk yang terjerang juga tertangkup di bawah dapur dengan puntung
kayu tersusun rapi.
Selepas kematian Lamat Tebong, beberapa kali juga Kak
Tiah melihat dapur rumah itu berasap laksana orang memasak. Bukan Kak Tiah
sahaja yang melihat kejadian itu, malah jiran-jiran juga tersermpak. Sebab
itulah mereka tidak berani melintas di halaman rumah peninggalan arwah Lamat
Tebong.
"Masa hidupnya juga banyak kejadian aneh pada
dirinya, ustaz," jelas Utih Berahim apabila kenangkan kelakuan kawannya
itu.
Lamat Tebong tidak pernah makan sekiranya dia asyik
memikat tekukur. Kadangkala berhari-hari dia tidak menjamah nasi, hingga
terpaksa dipelawa oleh Kak Tiah datang ke rumahnya untuk makan. Kalau memikat
tekukur pun bukannya pernah mengena, selain daripada seharian mengendap di
tengah belukar.
Tetapi Lamat Tebong tidak pernah serik. Perkara memikat
tekukur bukan perlu dapat memerangkap burung berkenaan, tetapi dia seronok
mengendap di tengah belukar habiskan masanya sampai santak senja.
Selepas Utih Berahim beritahu kelakuan Lamat Tebong
bercakap seorang diri di perdu pokok enau kepada Dukun Sunap, memang orang tua
itu menuduh lelaki itu bercakap-cakap dengan isterinya. Dia percaya Lamat
Tebong memang berkahwin dengan orang bunian di belukar berkenaan.
Apalagi kakaknya Kak Tiah sudah beberapa kali melihat
dapur rumah Lamat Tebong berasap laksana ada orang sedang memasak. Tetapi Lamat
Tebong mengaku dia sendiri tidak tahu me-nahu mengenai dapur ru-mahnya berasap
itu tatkala dia keluar memikat tekukur.
Puas juga Utih Berahim mendesak Lamat Tebong supaya
berubat pada Dukun Sunap, namun dia enggan menuruti nasihat kawannya itu.
Berkeras Lamat Tebong memberitahu dia tidak menghidap apa-apa sakit pun. Bukan
takat Utih Berahim sahaja mendesak, salangkan Kak Tiah memujuknya supaya
berubat pun dia tidak hiraukan.
Sampailah dia mati tidak seorang pun tahu mengenai punca
Lamat Tebong berkelakuan aneh. Hanya Dukun Sunap sahaja agakkan dia berkahwin dengan orang bunian hingga
menyebabkan Lamat Tebong asyik habiskan masa di belukar. Pandangan mata kasar
sahaja dia memikat tekukur di situ, tetapi Dukun Sunap dapat mengagak tentu
Lamat Tebong menemui kaum keluarga isterinya dari kalangan orang bunian itu.
Kalaulah keluarga Lamat Tebong meminta dia pulihkan
semangat lelaki itu, memang Dukun Sunap sanggup lakukan. Dia sendiri akan
menyusup masuk ke perkampungan bunian menemui penghulunya. Sekiranya mereka
berkeras, Dukun Sunap akan bakar perkampungan itu dengan membacakan Ayatul
Kursi. Tetapi dia sedia berlembut, sekiranya penghulu bunian mahu berunding
untuk membebaskan Lamat Tebong.
Masakan Dukun Sunap mahu memandai-mandai mengubati Lamat
Tebong, selagi keluarganya tidak bersuara. Dia tidak akan melanggar bahasa,
kalau tidak mendapat keizinan Kak Tiah. Biarlah Lamat Tebong hanyut dalam dunianya,
sehingga dianggap oleh orang-orang kampung berkelakuan aneh.
"Dia tu kesal tak sudah agaknya," Lebai Bahamit
menduga apabila isterinya Kak Tiah mendesak supaya Lamat Tebong diubati.
Bila-bila sahaja Dukun Sunap sanggup mencuba sekiranya dia sendiri meminta
per-tolongan.
"Kesal macam mana pula?" ujar Kak Tiah
mendengus lemah.
"Dulu dia tak pedulikan Birah," tegas Lebai
Bahamit mencebek bibir semacam mengejek. "Bila mati Birah, dia rasa
bersalah," dia menjelaskan perlahan.
"Habis, dapurnya tu berasap macam ada orang memasak,
kesal juga?" gerutu Kak Tiah melepaskan geram dengan sikap suaminya.
"Nanti awak juga kesal tak sudah sebab tak pedulikan Lamat!" dia
menambah sambil mencemik muka mengerling Lebai Bahamit.
Terkebil-kebil mata Lebai Bahamit dimarahi isterinya. Dia
sendiri tidak dapat mencari punca. Kalau Lamat Tebong kesal dengan kematian
isterinya disebabkan dia tidak ambil berat kesihatan Birah, kenapa pula
jiran-jiran terserempak bayangan orang memasak di dapur rumah tatkala Lamat
Tebong keluar memikat tekukur?
Bukan sekali dua jiran-jiran terserempak, malah sudah
berulang kali semenjak kematian Birah. Sekalipun Lebai Bahamit tidak pernah
bersua dengan kejadian berkenaan, tetapi isterinya Kak Tiah mengakui dia pernah
mengendap tatkala asap melabun di atap dapur.
Perlahan-lahan Kak
Tiah bersama Andak Lijah merapati bahagian dapur rumah Lamat Tebong. Terkejut benar mereka apakala
melihat bayangan perempuan mememasak. Mereka nampak air beras dicurahkan di
pelantar, sekalipun bayangan perempuan itu tidak jelas kelihatan. Apabila
mereka menegur dari penjuru dapur, serta merta sahaja bunyi orang memasak tidak
kedengaran lagi.
Dapur menjadi lengang. Tidak ada lagi bunyi pinggan
mangkuk bergeser di basuh. Batu sengkalan ditumbukkan juga tidak kedengaran.
Decir minyak panas menggoreng di kuali juga hilang entah ke mana bersama angin
yang bertiup di luar.
"Nak ubat macam mana, Lamat tu tak sakit,” Lebai
Bahamit serba salah apakala didesak oleh isterinya.
-"Nampak zahirnya me mang tak sakit," ujar Kak
Tiah semakin geram kerana suaminya sukar diajak berunding dalam saat demikian.
"Tapi, Lamat tu memang sakit," katanya kian gusar apabila kenangkan
nasib menimpa adiknya yang menduda semenjak kematian Birah.
"Kalau dah
sakit, awak ubatlah," mendengus marah Lebai Bahamit apabila didesak
sedangkan dia melihat Lamat Tebong tidak mengalami apapun penyakit.
Disebabkan suaminya tidak mahu mencampuri urusan Lamat
Tebong, tidak berani juga Kak Tiah mahu memandai-mandai. Masakan dia boleh
meminta bantuan Dukun Sunap sekiranya Lebai Bahamit tidak izinkan.
Lama kelamaan keadaan Lamat Tebong terbiar tidak
diuruskan. Hanya setelah beberapa hari tidak menjamah nasi dipelawa juga oleh
Kak Tiah makan ke rumah. Tetapi Lamat Tebong bukanlah mudah mahu mengajak makan
kalau sekadar dipelawa menyuruh datang sahaja. Malu juga dia mahu mengharapkan
belas kasihan orang lain sekalipun Kak Tiah itu ka-kaknya sendiri.
Lainlah kalau Lebai Bahamit yang mengajaknya. Cuma Lebai
Bahamit satu-satunya yang menyara keluarga kakaknya. Dia tidak berhak menumpang
belas kasihan sekiranya tidak diajak oleh Lebai Bahamit. Memang keras hati
Lamat Tebong tidak mudah dilentur dengan pujuk rayu sesiapa pun.
Beberapa bulan saya di kampung itu tidak pernah pula
terserempak jelmaan Lamat Tebong duduk di pelantar dapur bermain dengan
tekukur. Kalau ada pun cuma sangkar tekukur yang sudah tinggal rangka
tergantung di alang rumah. Tidak ada siapa pun berani mengusik rangka sangkar
yang tergantung di situ.
Bahkan rumah peninggalan Lamat Tebong itu juga tidak
siapa pun berani merobohkan. Mijun yang sudah dewasa tidak mahu mendesak
emaknya robohkan rumah berkenaan, kerana bangunan buruk itu tidak mengganggu
apa-apa. Sekiranya runtuh terjerembap ke bumi bangunan berkenaan tidak akan
menimpa siapa pun. Biarlah ia tersergam di situ menjadi kenangan abadi sebagai
peninggalan arwah moyangnya Aki Mihin.
Rumah kayu tersergam itu memang dibina oleh Aki Mihin
sendiri. Dia mene-bang pokok penak di kaki bukit tengah hutan lantas
mengheretnya balik ke kampung. Pokok penak itu ditarah sebelum ditegakkan
menjadi tiang dengan tidak dibelah-belah langsung.
Sampai bila pun tiang rumah pokok penak itu tidak akan
reput dimakan anai-anai. Bangunan yang ditegakkan oleh Aki Mihin tidak akan
runtuh menyembam ke bumi selagi pokok penak tidak reput. Kalau roboh pun cuma
dindingnya atau atapnya sahaja. Sesiapa pun boleh gantikan dinding atau atap
kalau mahukan rumah peninggalan Aki Mihin terus tertegak megah.
Mijun tidak mahu gan-tikan dinding kulit kepung dengan
papan yang lebih kukuh. Biarlah atap rembianya juga tidak diganti dengan zing,
sekalipun sudah banyak tiris di semua bahagian. Apalah gunanya diganti
sekiranya rumah tersebut tidak ada siapa mahu mendiaminya?
Disebabkan jauh mahu berulang alik ke pekan kecil, Utih
Berahim bersetuju sewakan rumahnya RM15.00 sebulan kepada saya, kerana dia
bersama isterinya tinggal di rumah emak mertuanya. Lagipun anaknya cuma seorang
sahaja tidak perlukan rumah besar.
Rumah tanjak Melayu kepunyaan Utih Berahim itu memang
berdekatan dengan rumah peninggalan arwah Lamat Tebong, hanya dipisahkan oleh
belukar senduduk sahaja. Kalau berdiri di bahagian dapur memang boleh nampak
rumah tersebut, kerana halaman rumah Utih Berahim bertemu dengan rumah emak
mentuanya.
Semenjak beberapa bulan saya mendiami rumah Utih Berahim,
tidak kedengaran pun sebarang kejadian aneh. Pernah juga emak mentuanya Andak
Lijah ingatkan saya fasal jelmaan Lamat Tebong, tetapi saya sekadar mengangguk
sahaja.
"Kalau ustaz nampak apa-apa, janganlah tegur,"
beritahu Andak Lijah sebaik sahaja saya mendiami rumah Utih Berahim.
"Biarkanlah dia tubuh halus, tak baik kita ganggu," katanya
menasihati saya sekiranya terserempak jelmaan berkenaan di pelantar dapur.
"Jangan takutlah ustaz, dia pun tak kacau
kita," Utih Berahim pula mengingatkan kerana bimbang saya tergamam
sekiranya jelmaan itu tiba-tiba terconggok di situ.
Memang saya tidak berniat mahu terserempak jelmaan Lamat
Tebong di rumah berkenaan, tetapi saya tidak akan berundur sekiranya bayangan
itu terconggok di situ. Tidak perlu kita takut kepada sesama makhluk, sekiranya
kita tidak mempunyai niat yang tidak baik.
Ketika bangun pagi hendak tunaikan solat subuh saya
melihat api pelita di dapur rumah peninggalan Lamat Tebong. Disebabkan saya
sudah diberitahu mengenai kejadian di rumah berkenaan, tidaklah terasa bimbang
apa-apa lagi.
Dari jendela dapur rumah yang saya sewa itu, jelas dapat
dilihat bayangan seorang perempuan sedang memasak. Tubuh perempuan itu lesu
tidak bermaya bagaikan tergigil-gigil kesejukan, tetapi digagahi juga untuk
bangun menjerang air di tungku.
Sejurus kemudian saya melihat lembaga lelaki bengis
menerkam ke arahnya menempeleng beberapa kali menyebabkan perempuan itu
tersandar ke dinding Teresak-esak perempuan itu menahan kesakitan, tetapi dia
tetap tidak menjerit.
"Sakit Bang Lamat, cukuplah jangan pukul saya
lagi," bergetar suara halus perempuan sayup-sayup dalam keheningan subuh
itu.
"Berani kau cakap rumah ni tak berberas pada
orang!" bentak keras suara lelaki sedang berang melepaskan rasa marah yang
memuncak.
"Lain kali saya tak buat Bang Lamat," tutur
perempuan itu terketar-ketar.
"Kau fikir kalau mengadu dengan orang, mereka nak
beri beras?" lelaki itu bercekak pinggang tercegat di hadapan bayangan
perempuan yang tersepuk ke penjuru dapur.
"Ampunkan saya Bang Lamat," semakin sayu suara
perempuan itu meminta belas kasihan tidak tertahan dibelasah oleh lelaki
berkenaan.
"Kau sengaja nak malukan aku pada orang, ya
tak?" serentak dengan itu bayangan lelaki berkenaan menerkam lagi
melepaskan tamparan keras berulang kali.
Lama saya memerhatikan dari celah lubang daun jendela
dapur kejadian itu, barulah bayangan lelaki itu berdiri di jendela rumahnya
terhangak-hangak memanjang leher ke arah saya. Dia seolah-olah syak ada orang
melihat kejadian yang berlaku di rumahnya ketika itu.
Sengaja saya tidak gerakkan badan tercegat di situ, biar
lembaga berkenaan tidak cam apa-apa. Sebaik sahaja sayup-sayup azan subuh dari
arah surau Lebai Bahamit bergerna ke pelusuk kampung, tiba-tiba sahaja api
pelita di dapur rumah peninggalan Lamat Tebong padam serta merta. Saya tidak
lagi melihat bayangan perempuan dan lelaki itu di situ.
Cepat-cepat saya ke surau Lebai Bahamit setelah mendengar
azan berkumandang. Gemersik suara Mijun melaungkan azan di anjung surau memecah
keheningan subuh itu. Seringkali memang Mijun diharapkan oleh ayahnya
melaungkan azan, kalau Cikgu Bidin terlambat sampai ke surau.
Kejadian yang saya lihat itu tidak diceritakan langsung
pada Lebai Bahamit. Manalah tahu tersinggung pula dia sekiranya diungkit
kejadian yang menimpa arwah adik iparnya itu. Lagipun apalah gunanya saya
ceritakan kepada sesiapa pun, perkara yang sukar mahu dipercayai oleh akal
manusia.
"Kalau boleh kita buatkan kenduri arwah untuk arwah
Lamat Tebong dan isterinya," bisik saya pada Lebai Bahamit selepas
sama-sama tunaikan solat subuh.
"Ustaz juga dah ternampak?" lantas sahaja Lebai
Bahamit menuduh dengan melirik senyum.
"Ternampak apa pula?" sengaja saya berpura-pura
terkejut dengan tuduhannya itu.
"Orang memasak di dapur rumah Lamat Tebong,"
ujar Lebai Bahamit mengerling saya.
Serba salah juga saya mahu mengakui. Manalah tahu Lebai
Bahamit tidak mempercayai kejadian demiklan sekalipun jiran-jirannya mengaku
telah beberapa kali melihatnya. Bukan takat pagi subuh atau rnalam sahaja,
malah tengah hari tatkala matahari tegak di kepala pun mereka melihat asap di
dapur rumah tersebut bagaikan orang sedang bertanak nasi.
Kadangkala mereka terdengar lesung batu menumbuk lada
atau kelapa tengah dikukur. Apabila mereka dekati rumah tersebut, semuanya
hilang tidak kedengaran apa-apa lagi.
"Allah Subhanahu Wata'ala Maha Mengetahui,"
tutur Lebai Bahamit perlahan apabila kenangkan Lamat Tebong. "Dia
mengetahui yang nyata dan yang tersembunyi," tegasnya se-bak menahan rasa
terharu yang mengombak.
Memang Lebai Bahamit tahu benar penderitaan Birah selama
menjadi isteri Lamat Tebong, hingga saban hari ditampar tidak bersisa. Birah
tidak berani memberitahu sesiapapun kalau Lamat Tebong memukulnya, sekali pun
dia sekadar memberitahu fasal rumahnya tidak berberas.
Kepantangan sangat pada Lamat Tebong kalau perkara
rumahnya tidak berberas diberitahu kepada orang lain. Biar dia kebulur sampai
mati pun, Lamat Tebong tidak akan meminta-minta. Tetapi Birah tidak dapat
menahan rasa lapar sekiranya Lamat Tebong tidak membawa beras balik ke rumah.
Sebab itu dia sanggup meminjam segenggam dua pada Mak Demah atau Kak Tiah.
Asal sahaja Lamat
Tebong mendapat tahu Birah meminjam beras nescaya akan ditamparnya melepaskan
geram. Birah terpaksa menahan kesakitan dengan tidak berani menjerit kuat.
Kalau dia menjerit juga, sudah tentu Lamat Tebong bertambah berang macam
harimau terlepas kurungan.
Sebab itulah Lebai Bahamit nasihatkan dia supaya tunaikan
solat sahaja memohon perlindungan Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha
Penyayang. Tengah malam pun Birah sanggup bangun tidur untuk tunaikan solat
tahajud untuk mententeramkan hatinya yang tidak dapat melepaskan diri daripada
deraan Lamat Tebong. Setiap malam Birah bangun tunaikan solat sunat tahajud air
matanya ber-cucuran apabila membac-kan doa yang diajarkan oleh Lebai Bahamit:
Allahhumma yamannuruhu fis-sirrihi
wa-sirruhu fi-khalqihi ikhfini 'ana'kyunin nazirina wa-qulubil hasidina
wal-bag-hina kama-hafaztarruha fil-jasadi in-naka 'ala kulli-syai-in qadir.
Hampir sebulan dia tunaikan solat tahajud tengah malam
itu, dia termuntah-muntah esok paginya bagaikan air perlimbahan jatuh ke
longkang. Hitam bukat muntah yang terjeluih dari mulut Birah hingga baunya juga
busuk berwap-wap.
"Apa yang kau makan, Birah?" tanya Kak Tiah
apa-bila melihat muntah adik iparnya, sebaik sahaja di-beritahu Birah sakit
perut memual-mual.
"Agaknya kau tak ma-kan nasi ni," lantas sahaja
Lebai Bahamit menuduh disebabkan keadaan Birah semakin lemah setelah muntah
seharian.
Birah tidak memberitahu apa-apa. Sekalipun La-mat Tebong
tidak duduk di sisinya ketika itu, namun dia tidak berani membuka mulut apa-apa
sama ada dia menjamah nasi ataupun tidak. Sejak paginya dia terlantar tidak
dapat bangun pun, Lamat Tebong tidak nampak muka hidung langsung setelah turun
menjinjing sangkar denak memikat tekukur.
"Kau sudah makan ke, Birah?" Kak Tiah juga
tidak sedap hati melihat keadaan adik iparnya muntah tidak henti-henti macam
air perlimbah hitam bukat.
Birah mengangguk lemah. Sekali-sekala dia menekan-nekan
perutnya menahan senak yang menusuk-nusuk. Lantas Kak Tiah bawakan nasi biar
perut Birah diisi juga. Setidak-tidaknya tenaga Birah boleh pulih semula supaya
penyakitnya beransur baik.
Berselera juga Birah makan berlaukkan ikan sepat goreng
berlada campur belimbing. Tahu benar Kak Tiah memang Birah tidak menjamah nasi
sejak beberapa hari kecuali merebus pisang muda untuk mengalas perutnya. Tetapi
Birah tidak berani membukakan rahsia tersebut kepada sesiapa pun termasuk juga
Kak Tiah.
Dia tahu padahnya kalau memberitahu fasal tidak menjamah
nasi atau merebus pisang muda untuk mengalas perut. Tentu Lamat Tebong akan
memberang melepaskan marah yang mendongkol di hati. Badannya akan menjadi
sasaran tamparan keras apabila Lamat Tebong sudah memberang.
Tengah malamnya, Birah bangun juga tunaikan solat sunat
tahajud sekalipun tubuhnya semakin lemah. Hingga dia tertidur di atas tikar
sembahyang Birah sendiri tidak sedar langsung. Hanya sudah lama subuh berlalu
barulah dia tersentak jaga.
Sewaktu terlena di atas tikar sembahyang itulah Birah
seolah-olah bermimpi melihat Lamat Tebong buang air besar selepas memakan pucuk
genggang biar cacing gelang di perut keluar ber-sama najis. Cepat-cepat Lamat
Tebong mencekup cacing gelang yang keluar bersama najis itu lantas dibasuh
bersih.
Cacing itu dijemur sampai kering hingga gemersik macam
ikan salai yang garing. Setelah dijemur dia rendang pula di kuali biar cacing
tersebut mudah ditumbuk halus menjadi seperti serbuk kopi. Lamat Tebong
menyimpan baik-baik serbuk cacing galing itu di botol dengan ditapakan di atas
busut jantan sampai tujuh malam.
Serbuk cacing gelang yang sudah ditapakan di atas busut
itu dijampi serapah oleh Lamat Tebong dengan membacakan:
Assalam-mualaikum, aku tahu
asal kau jadi, wahni mani mani-kam asal
kau jadi, kur semangat kau si anu, mari kau kembali ke lambungan kiri aku, di
situ tempat asal kau jadi, berkat la-illahha illallah hu...
Setelah dijampi serapah Lamat Tebong rendamkan pula botol
berkenaan di dalam perlimbahan sampai tiga malam. Serbuk cacing gelang di dalam
botol itulah dimasukkan oleh Lamat Tebong ke dalam emping yang dimakan Birah
sewaktu sama-sama mengemping selepas habis musim menuai.
Mereka sama jiran sekampung memang bermuafakat menumbuk
emping selepas habis musim menuai sebaik sahaja selesai maghrib. Anak-anak
gadis akan merendang padi muda di kuali, sementara anak-anak muda menyorongkan
kayu api ke bawah buntut kuali. Ibu-ibu mereka pula akan menurnbuk padi sudah
direndang di dalam lesung pengemping.
Bertingkah-tingkah antan pengemping disebabkan lima enam
antan satu lesung ditumbukkan sekali. Memang perempuan di kampung berkenaan
mahir kalau menumbuk emping. Setiap tahun mereka akan mengemping bersama-sama
sebaik habis sahaja musim menuai, tanda hubungan mesra penduduk di situ sesama
jiran.
Peluang berkumpul bersama inilah digunakan sebaik-baiknya
oleh Lamat Tebong untuk memikat Birah. Kalau dia berterus terang, memang bimbang
juga dia hanya bertepuk sebelah tangan sahaja. Manalah tahu Birah akan mencemik
muka meluat mahu melayani dirinya.
Sebab itulah dia gunakan serbuk cacing gelang yang keluar
melalui najisnya itu bagi memikat Birah. Selepas gunakan serbuk cacing gelang
tiba-tiba sahaja Birah tidak mahu berenggang lagi dengan Lamat Tebong. Dia rela
mengikut ke mana sahaja, sekalipun keluarganya membuang dia sekiranya berkahwin
dengan Lamat Tebong yang pemalas.
"Kau mimpi
macam tu?" terkejut juga Lebai Bahamit apabila diberitahu Birah mengenai
mimpinya. Dia sendiri bermimpi juga sama seperti dialami oleh perempuan itu.
Birah mengangguk. Apabila kenangkan muntahnya macam
perlimbahan sama dengan serbuk cacing di dalam botol, terasa tekaknya loya
hingga perut memual-mual.
Tetapi Lebai Bahamit tidak berani mahu menuduh, Lamat
Tebong perdayakan Birah dengan serbuk cacing yang dijampi serapah menjadi ilmu
pengasih itu. Kalau benarlah Lamat Tebong lakukan demikian, amalannya tetap
didorong oleh godaan syaitan semata-mata.
Tidak lama selepas itulah Birah menghidap de-mam kura
hingga membawa maut. Sebulan selepas kematian Birah, beransur-ansur Lamat
Tebong berubah bagaikan orang tidak siuman. Berulang kali dia menyebut Birah
asal sahaja perasaannya terganggu.
Memang Lamat Tebong mengaku di hadapan Lebai Bahamit,
setiap hari menemui Birah. Ke mana sahaja dia membawa sangkar denak memikat
tekukur Birah sentiasa mengekorinya. Setiap malam Birah akan tidur di sisinya
macam sewaktu hayatnya juga.
Puas Lamat Tebong mahu memisahkan dirinya dengan Birah,
tetapi perempuan itu tidak peduli langsung. Memang Lamat Te-bong jelmaan Birah
di sisinya hanya bayangan sahaja, namun dia tidak berupaya untuk mengelak.
Setiap kali Birah memasak di dapur dia akan hidangkan pada Lamat Tebong air
perlimbahan yang hitam bukat.
Terketar-ketar Lamat Tebong dipaksa menghirup air
perlimbahan yang dihidangkan itu. Bimbang juga dia mahu membantah kerana di
sisinya bukan Birah yang boleh ditampar keras apabila dia memberang. Birah di
sisinya ketika itu hanya bayang jelmaan yang tidak boleh ditewaskan oleh tenaga
kasarnya.
Sampai Lamat Tebong meninggal dunia pun, cuma Lebai
Bahamit satu-satunya yang diberitahu fasal jelmaan Birah mengganggu. Tidak
sempat Lamat Tebong memberitahu Kak Tiah, dia pula meninggal dunia.
"Tak tahulah kalau mimpi arwah Birah benar-benar
berlaku, ustaz?" Lebai Bahamit menggeleng lemah apabila kenangkan Birah
diberi makan serbuk cacing gelang yang sudah dijampi serapah itu.
Saya mengangguk lemah, kemudian berjalan beriringan dengan
Lebai Bahamit meninggalkan kawasan surau. Jauh di sudut hati saya memang sudah
tertanam niat mahu mengadakan kenduri arwah. Biarlah sama-sama seisi kampung
mendoakan roh mereka yang sudah pergi dicucui rahmat Allah Sub-hanahu Wata'ala.
No comments:
Post a Comment